De laatste loodjes - Reisverslag uit Iloilo, Filipijnen van joppe peeters - WaarBenJij.nu De laatste loodjes - Reisverslag uit Iloilo, Filipijnen van joppe peeters - WaarBenJij.nu

De laatste loodjes

Door: Joppe peeters

Blijf op de hoogte en volg joppe

10 Mei 2014 | Filipijnen, Iloilo

De laatste loodjes

Sorry dat het weer eventjes geleden is geweest maar de site voor mijn blog lag plat. Met als resultaat dat ik 2 weken kan bespreken. De eerste week na het community health center stond ik terug op spoed. Dit blijft toch mijn favoriete dienst, sorry micu. Veel technieken om uit te voeren en interessante casussen en af en toe is een westerse toerist om is mee te praten. Zo heb ik geholpen om een breuk te zetten, een trachea tube te steken en nog wat cpr's gedaan, 2 keer succesvol. Ook waren het weer dezelfde collega's waar ik mijn vorige stageperiode bij had gestaan dus het ijs was op voorhand al gebroken. Met als resultaat dat er zelfs een wedstrijdje om ter meeste infusen steken af kon. Gene stress, de patiënt heeft er niet onder geleden, want de infusen zaten er bijna allemaal van de eerste keer in. Ik heb hier nogal kunnen oefenen ze. De wedstrijd heb ik wel verloren. Tegen jaren ervaring kan ik momenteel nog niet op. Verder hebben we die week ook nog verbroederd met de trainnee's ( blijkbaar zijn er hier zoveel studenten verpleegkunde dat om kans te maken om aangenomen te worden in het hospitaal, afgestudeerde verpleegkundigen 3 maanden vrijwilligerswerk moeten doen in dit hospitaal, zottekes). Het resultaat van deze verbroedering was, jawel, weeral karaoke en dansen. Maar versta mij niet verkeerd het was plezant, maar dan ook echt echt plezant. Ik heb vriendjes gemaakt. Op de dag van de arbeid zijn we naar miagao geweest om er de oudste kerk in heel de filipijnen te gaan bezichtigen. Het was een echt toeristisch uitstapke. We hebben gezien hoe ze hier weven, potten bakken en zout winnen van de zee. Ook hebben we 6000 vleermuizen zien voorbijvliegen voor hun nachtelijke trek naar de fruitbomen in de bergen. En het waren er geen kleintjes.

De volgende week stond ik op de psychiatrie, dit was wat minder. Hier zitten de mensen in een gesloten afdeling, maar dan ook echt afgesloten, tralies enal. De enige therapie bestaat uit medicatie en de ochtendgymnastiek. De mensen zijn wel vriendelijk en het is interessant omdat je veel pathologieën kunt herkenen, maar ik kan niet met de patiënten communiceren, of toch amperkes. Ze hebben mij uitgedaagd om vandaag weeral een nachtdienst te doen, maar dit heb ik toch eventjes vriendelijk afgewezen. Vrijdag hebben we het materiaal dat we hebben gekocht gedoneerd, zie smoelenboek. Verder bestond de week uit de verjaardag van annemie te vieren.

Dit gaat misschien de laatste blog zijn omdat ik volgende week naar de village experience ga. Hier gaan we een week met een inheemse stam samenwonen en overdag in het lokaal ziekenhuis stage doen. Ook moeten we voorlichting geven enzo. Maar hebben geen internet dus geen blog. Daarna gaan we nog een weekje rondtrekken en de 27ste ben ik terug in België.

Ps; ik ben wel blij dat een collega de serie van vlees en bloed heeft meegenomen zodat ik toch nog een beetje voeling heb met het platte vlaamse land.

  • 15 Mei 2014 - 14:51

    Geert Gesquiere:

    Dag Joppe,

    Ik las bij toeval je post over je werk in de zorgsector in de Filipijnen.

    Ik probeer wat informatie te verzamelen rond ouderenzorg in ontwikkelingslanden, en dacht dat jij misschien wel vanuit je contacten aldaar wat zicht hebt op de zorg voor zorgbehoevende ouderen in de Filipijnen. Kan je mij daar kort iets over vertellen , hoe je dit ervaart, hoe wordt hier mee om gegaan, is er nog steeds die familiezorg ? Zijn er mooie woorden of spreekwoorden rond 'oud worden of zijn'?

    Ik zou het tof vinden mocht je mij wat informatie kunnen geven.

    Heel veel vlaamse groetjes vanuit een fris België

    Geert

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Filipijnen, Iloilo

joppe

stage in de fillipijnen

Actief sinds 07 Maart 2014
Verslag gelezen: 292
Totaal aantal bezoekers 8968

Voorgaande reizen:

08 Maart 2014 - 01 Juni 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: